Autor: | FUJÁK, Július |
Typ: | monografia |
Vydanie: | 1. vydanie |
Ďalšie: | (Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2018, 187 s. |
ISBN: | 978-80- 558-1281- 6 |
Popis:
Nová knižná publikácia skladateľa
nekonvenčnej hudby, estetika a multiinštrumentalistu Júliusa Fujaka (1966) na
obálke s dielom Jarná fúga Květy Fulierovej. V prvej časti sa nachádzajú
hudobno-semiotické texty zamerané na hľadanie alternatívnych modelov
hudobného znaku a semiózy hudby, ako aj na analýzu koncepcií hudobnej semiotiky
interdisciplinárneho muzikológa Petra Faltina (1939 – 1981) a existenciálneho
semiotika Eera
Tarastiho (1948). Ďalší blok tvoria prípadové štúdie o transgresii
smrteľnosti v súčasnej hudbe, ako aj o poetike tvorby dvoch nedávno zosnulých
veľkých osobností slovenskej hudobnej kultúry, resp. hudobno-intermediálneho
umenia Mariána Vargu (1947 – 2017) a Milana Adamčiaka (1946 – 2017). Tretia
časť obsahuje eseje o akosti rozličných hudobných diel, úvahy o vplyve
teoretického myslenia na samotnú tvorbu hudby v intermediálnom kontexte (s
uvedením príkladov z autorových umeleckých projektov), ako aj o výchove hudbou
v troch pohľadoch a obdobiach (od 70. rokov minulého storočia až po súčasnosť).
Z úvodu:
„Na hudbe je podmanivá, ako to raz vystihol Milan Adamčiak, radosť z tvorby a
načúvania zvuku. Dalo by sa povedať, že v tejto priam barthesovskej rozkoši z
myslenia zvukmi je vtelený aj istý druh symbiotickej alchýmie racionálnej
kontemplácie a emocionálnej inteligencie. Možnože v prípade pôsobenia
emanácií hudobnej semiosféry ide – čo si zas všimol experimentálny básnik Kamil
Zbruž – o „skratku do iných dimenzií“. Pod podmienkou, že ide o dimenzie, ktoré
sú vo vnútri i mimo mňa zároveň, vrátane tých, ktoré ma presahujú v druhom
človeku predo mnou…“